Dansk Bomuldskompagni blev stiftet af Oliver Harald Nielsen tilbage i 2013. Navnet var en reebranding af et navn hans mor tidligere havde brugt, da hun arbejdede som skrædder i 80erne og 90erne. Dansk Bomuldskompagni blev skabt, da Oliver selv drev en multibrand butik og havde behov for mere unikke produkter med stor fokus på miljø, kvalitet og komfort.

Det lykkedes Oliver i samarbejde med sin mor, der var datter af en dygtig skrædder, at udvikle en kollektion. Kollektionen blev skabt af de bedste certificerede bomuldskvaliteter, med stor fokus på at alt blev skabt fra bunden. En tanke som også er grundstenen bag skabelsen af kollektionerne, den dag i dag.

Størstedelen af printsne bliver designet fra bunden af og ved hver kollektion laves ca. 2 items af eksterne kunstnere. Eksempelvis har de seneste kollektioner haft skjorter, hvor printet er med håndmalet akvarel motiver. Med andre ord er intet tilfældigt.

Der blev hurtigt tilbage i 2013 stor interesse for den nytænkende kollektion. Heriblandt fra en del butikker. Familien valgte i fællesskab at imødekomme, de daværende butikkers efterspørgsel efter Dansk Bomuldskompagni. Dog var det midt i finanskrisen og den store efterspørgsel bevirkede, at der skulle tilføres stor kapital til virksomheden. Bankerne ville have astronomiske renter og investorerne ville have store ejerandele. Dette frygtede stifterne, at dette ville skade netop tankerne bag konceptet, nemlig kun at vælge det bedste og skabe noget unikt. De afslog derfor tilbuddene udefra.

Derfor valgte de i stedet, at brande produkterne gennem Olivers egen butik. Samt gennem nogle få udvalgte retailers i Europa. Salget gik strygende i 9 år, indtil Olivers Butik blev ramt af en konkurs. Dette betød en lukning af butikken. Olivers mor valgte herefter at viderefører brandet online.

Dansk Bomuldskompagni bruger nogle af de mest certificerede fabrikker i verden. Hovedsageligt beliggende i Italien, Tyrkiet, Portugal, Polen og Kina. Hos Dansk Bomuldskompagni arbejdes der ikke bare med fabrikkerne, men med familierne og menneskerne bag. Hos Dansk Bomuldskompagni bestræber folkene bag blandt andet, at skabe en stor udvikling i brugen af genbrugte materialer. Hvorfor en stor del af eksempelvis den polyester, som der anvendes er re-used (gamle plastikflasker). Bomulden er certificeret og brandet trimmer hele tiden deres produktion, så den bliver med så lidt spild så muligt.

Transporten der anvendes er gennem danske leverandører, som er innovative på miljø og arbejdsforhold.

En bomuldsplante er ikke bare en bomuldsplante. Når man høster planten er der forskellige længder af fibre. Hos Dansk Bomuldskompagni køber man altid de længste fibre. Dette forlænger levetiden radikalt på produktet. Det er vigtigt at forbrugeren bruger tøjet, så langt tid så muligt for at begrænse spild.

Yderligere er der fokus på alt i processen, både fra det materiale, der anvendes til hang-tags, til det materiale Dansk Bomuldskompagni anvender til vaske anvisninger. Alle Care labels er i Re-used bomuld, da dette er bedre for miljøet.